در مورد محل دفن حضرت زينب سلام الله علیها سه قول وجود دارد:
1) حضرت زينب سلام الله علیها به مدينه آمد و پس از ورود به مدينه پيوسته عزادار و گريان بود تا اين كه پس از يك سال و نيم در همان مدينه از دنيا رفت و در همان جا دفن شد. اكنون از قبر آن بانوي محترمه، اثري در دست نيست. اين قول را علامه سيد محسن امين اختيار كرده و از اقوال ديگر معتبرتر ميداند.
2) حضرت زينب سلام الله علیها پس از ورود به مدينه، در مجالس و محافل سخن ميگفت و مظالم و جنايات يزيديان را بازگو ميكرد. فرماندار مدينه ماجرا را به يزيد نوشت و او دستور داد زينب را مخير سازند تا هر شهري كه ميخواهد (غير از مكه و مدينه) برود. حضرت زينب به شام رفت و در آن جا اقامت كرد و پس از چندي در همان جا از دنيا رفت. البته برخي احتمال دادهاند قبري كه در شام است، قبر زينب صغري (ام كلثوم) است، نه قبر زينب كبري.
3) زينب سلام الله علیها به علت افشاگري عليه دستگاه بني اميه، مجبور شد كه مدينه را ترك كند. از اين رو مصر را انتخاب كرد و در آن جا رحل اقامت افكند و همان جا از دنيا رفت. سيده زينب در شهر قاهره هم اكنون زيارتگاه مجلل و با شكوهي است و...(منبع: زندگاني حضرت فاطمه سلام الله علیها و دختر آن حضرت؛ سيد هاشم رسولي محلاتي)
بنابراين نمىتوان به صورت يقينى گفت كه قبر حضرت زينب سلام الله علیها در شام است و اگر مسلّم باشد كه آنان در شام دفن شدهاند در اين صورت مىتوان پرسيد كه آيا آنان دوباره به شام برگشتهاند؟ در اين مورد برخى از مورّخان نوشتهاند كه حضرت زينب كبرى سلام الله علیها در اثر قحطى در مدينه و يا واقعهى «حرّه» به همراه شوهرش عبداللّه به شام آمد و در آنجا وفات يافت و واقعه «حرّه» اين است كه در سال 62 هجرى قمرى مردم مدينه يزيد را از حكومت خلع و حاكم اموى مدينه را عزل كردند. اين خبر به يزيد رسيد. يزيد، مسلم بن عقبه را با 12 هزار نفر به سوى مدينه فرستاد. نيروهاى مسلم بن عقبه در شرق مدينه در مكانى به نام حرّه مستقر شدند و از آنجا به شهر حمله و شهر را قتل و غارت كردند (منبع: تاريخ و اماكن سياحتى و زيارتى سوريه، ص 63 و منتخبالتواريخ، ص 66)
آنچه بايد در اينگونه موارد مورد توجه واقع شود اين است كه دشمن همواره تلاش مىكرد تا اقليت شيعه را كه پيرو امامان معصوم بودند، از بين ببرد و براى همين در كربلا همه را كشتند و در واقعه «حرّه» بسيارى از علويان را كشتند و به اين كشتار در طول تاريخ ادامه دادند. با وجود اين گونه دشمنان چطور مىتوان در باب ولادت، وفات، محل دفن و تاريخ زندگى اين شخصيّتها سخن قاطعانه گفت؟!
نکته ديگري که توجه به آن خوب است اين است که آنچه مهم است انجام زيارت و ارتباط معنوي با اولياي خدا است، لذا ما در هر سه مورد حضرت زينت سلام الله عليها را زيارت ميکنيم و هيچ گونه مشکلي ندارد و در هر صورت اين بارگاهها مرکز عبادت و توسل به حضرات معصومين و زينب کبري سلامالله علیها است و دشمن شکن هم هست.
منبع: پرسمان دانشجويي